Lærermangel: Finnes det kraftfulle mottiltak?

Steffen Handal. Foto: Rikke Bjurstrøm /Utdanningsforbundet CC by-sa 3.0

Steffen Handal. Foto: Rikke Bjurstrøm / Utdanningsforbundet, CC by-sa 3.0

Færre barn i fremtiden vil sørge for at dekningen av lærere i skolen vil bli bedre, i følge statistikk fra Statistisk Sentralbyrå. Det kommer an på om de nyutdannede lærerne går inn i yrket, sier Steffen Handal.

Lærerinnene skrev felles dagbok 60 år – om hverdagsliv, fest, sykdom og mye fag

1941-42-kullet på Statens Lærerinneskole på Stabekk skrev felles dagbok gjennom 60 år. Etter at de forlot skolen sendte de dagboka til neste person alfabetisk, som så fikk beholde boka i ei uke, for å lese oppdateringene fra de andre, og føye til sine egne dagboksnotater.

Lærerutdanningen: – Hva er profesjonsrelevant forskning?

//creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

male-teacher-cartoon

Selv om alle er enige om å utvikle en kvalitetssikret, forskningsbasert og framtidsrettet lærerutdanning, har likevel kampene rast i årevis om hvordan utdanningen skal bygges opp og hva den skal inneholde. Dette skriver Line Sjøtun Helganger på Khrono. Særlig har diskusjonen dreid seg om hva som egentlig menes med profesjonsrelevant forskning, som er en viktig del av særlig det nye 5. året, som fører fram til mastergrad.