Lærerinnene skrev felles dagbok 60 år – om hverdagsliv, fest, sykdom og mye fag

1941-42-kullet på Statens Lærerinneskole på Stabekk skrev felles dagbok gjennom 60 år. Etter at de forlot skolen sendte de dagboka til neste person alfabetisk, som så fikk beholde boka i ei uke, for å lese oppdateringene fra de andre, og føye til sine egne dagboksnotater.

Stjernekirurg tiltalt for grov mishandling – tre døde

Karolinska Institutet, Solna, foto: Csisc. Lisens: CC by-sa 4.0

Karolinska Institutet, Solna, foto: Csisc. Lisens: CC by-sa 4.0

Stjernekirurgen Paolo Macchiarini ble hentet til Karolinska Institutet i 2010 for å drive eksperimentell kirurgi. I 2011 opererte Machhiarini inn kunstige luftrør av plast hos tre pasienter. Samme år publiserer han en artikkel i The Lancet som blir rangert blant de 10 viktigste det året. Året etter dør den første pasienten, i 2014 dør den andre. I dag er også den tredje pasienten død.

Klårare krav til haldbare, ombrukbare og reparerbare produkt fra EU

EU handlingsplan for sirkulærøkonomi

EU handlingsplan for sirkularokonomi

Den nye handlingslanen for sirulær-økonomi som EU lanserte i mars, markerer ei klår skjerping av tilråingane samanlikna med den fem år eldre planen, skriv Eléonore Maitre-Ekern, post-doktor og deltakar i SMART-prosjektet ved Universitetet i Oslo. Ho peiker først og fremst på at hovudprioriteten no er målet om at produket skal vere haldbare, ombrukbare, og moglege å reparere. Droppa er effektivitet, som fram til no har vore hovudfokus for EU på dette området.

Forskerkurs ved Senter for profesjonsstudier, OsloMet, våren 2021

Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet – storbyuniversitetet, tilbyr våren 2021:

Ph.D-emne «Profesjonsteori» (10 stp)

14. og 15. januar;  21. og 22. januar;  28. og 29. januar. 2021
Emneansvarlig: Professor Anders Molander
Søknadsfrist: 29.11. 2020 søndag, søk på emnet i søknadsweb.

Emnet Profesjonsteori skal gi en oversikt over sentrale teoretiske temaer og posisjoner innen feltet profesjonsstudier. Teoridannelsen om profesjoner kan grovt inndeles i teorier med et makrofokus på profesjonaliseringsprosesser og profesjoners samfunnsmessige rolle og teorier som fokuserer på selve profesjonsutøvelsen og profesjonell atferd. Les mer på emnets nettside.

Teknologisk institutt i postboks på Hamar: tilbyr vitenskapelige diplomer mot betaling

Azab Alaziz, fra egen linkedinkonto

Azab Alaziz, fra egen linkedinkonto

Fra en postboks på Hamar tilbyr Oslo Institute for Science and Technology diplomer eller sertifikater som «norsk ekspert» godkjent av norske myndigheter. Bak det såkalte instituttet står offisielt en businessmann, forfatter og vitenskapsmann ved navn Azab Alaziz-Alhashemi. Han skal være «ekspert fra flere arabiske og europeiske universiteter og institutter innen internasjonal volgiftsrett».

Lærerutdanningen: – Hva er profesjonsrelevant forskning?

//creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/

male-teacher-cartoon

Selv om alle er enige om å utvikle en kvalitetssikret, forskningsbasert og framtidsrettet lærerutdanning, har likevel kampene rast i årevis om hvordan utdanningen skal bygges opp og hva den skal inneholde. Dette skriver Line Sjøtun Helganger på Khrono. Særlig har diskusjonen dreid seg om hva som egentlig menes med profesjonsrelevant forskning, som er en viktig del av særlig det nye 5. året, som fører fram til mastergrad.

176 vitenskapelige tidsskrifter borte fra nettet på 10 år

open access logo

open access logo

Tusenvis av vitenskapelige artikler  har forsvunnet fra nettet de siste årene, siden Open Access-tidsskriftene de var publisert i også har forsvunnet. En fersk studie fant at 176 tidsskrifter er forsvunnet fra nettet, i den forstand at mindre enn 50 prosent av innholdet forsatt er synlig. En av forfatterne, Mikael Laakso ved Svenska handelshögskolan i Helsingfors, sier til Khrono at de aldri kan være sikre på at noen av tidsskriftene finnes bak betalingsmurer eller på papir.

UiO-rektor Stølen med sterk advarsel mot digital undervisning

Svein Stølen, UiO. Foto UiO

Svein Stølen, UiO. Foto UiO

Rektor Svein Stølen ved Universitetet i Oslo advarer mot at nedstenging av studiesteder  vil ha store negative konsekvenser for mange studenter. Som smitteverntiltak vurderer regjeringen å gjøre all undervisning digital ved høyere utdanning. Stølen protesterer på disse planene, og peker på at alt som har øyeblikkelig økonomisk effekt ikke kan prioriteres over langsiktige effekter som økt frafall og dårligere læring ved studiestedene.

NOKUT-direktør: – ‘Studenterjobs’ bør vurderes i Norge

Kristin Vinje. Foto Kjetil Ree, 2013. CC by-sa 3.0

Kristin Vinje. Foto Kjetil Ree, 2013. CC by-sa 3.0

– Vi bør kopiere danskenes «studenterjobs», skrev Håkon Ugletveit Jahr i Dagens Næringsliv 3. september. Han viste til egne erfaringer som student, da han hadde deltidsjobb som bartender for å spe på økonomien.  Da han seinere studerte i Danmark, oppdaget han at studentene der i landet ikke arbeidet i kassa i nærbutikken eller i barer. Men de arbeidet, både i det offentlige og private i jobber som var relevante for utdanningen de tok – såkalte ‘studenterjobs’. Han stiller spørsmålet om hvorfor ikke noe noe lignende prøves ut i Norge.

UiB og Helse Bergen punger ut for å redde skakkjørt TTO

Stine Fiksdal, foto: visinnovasjon-no

Stine Fiksdal, foto: visinnovasjon-no

Vestlandets Innovasjonsselskap VIS gikk med hele 16,5 millioner kroner i minus i fjor. De to hovedeierne Helse Bergen og Universitetet i Bergen må nå gå inn med 7 millioner kroner hver for å berge selskapet. Direktør Anders Haugland har blitt erstattet av Stine Fiksdal, som skal lage en ny strategi for selskapet.

Vil unngå digital undervisning – Høgskulen på Vestlandet leiger storsalen i Sogndal Hotell

Sogndal hotell 2016 Foto: Bjørn Erik Pedersen CC by-sa 4.0

Sogndal hotell 2016 Foto: Bjørn Erik Pedersen CC by-sa 4.0

Det er rekordmange studentar på Organisasjon og leiing-kurset på HVL Campus Sogndal denne hausten – 175 mot 105 i fjor. Dette ville tvunge høgskulen til å starte heimeundervisning over nettet, om det ikkje var for at høgskulen har gjort avtale med Sogndal Hotell om å leige Storsalen på hotellet til undervisninga.