Alle som er opptatt av profesjonsetiske eller arbeidslivsetiske problemstillinger i forskning, undervisning eller praksis er invitert til årets workshop. Nettverket feirer 10-årsjubileum og formålet er å skape bredere kontakt og forståelse mellom personer som er opptatt av etiske problemstillinger og verdier innenfor ulike profesjoner for å bidra til å utvikle kompetanse på feltet.
Kategori: Aktuelt
Autonomi i kontrollens tid
Universiteter føler selv at de har en stor grad av selvstyre. Men dette utelukker ikke at kontrollen er sterk. Kristin Rubecksen har skrevet doktorgraden «Autonomy, control and tasks in state agencies».
FORPRO workshop på NEON-konferansen 2010
FORPRO inviterer papere til «Profesjon, utdanning, og kunnskapsledelse» workshop ved NEON-konferansen 2010, som holdes 24-26 november i Bodø.
Bidrag til Etikk I Praksis
Etikk I Praksis er et vitenskapelig tidsskrift i anvendt etikk og beslektet politisk teori, som tar imot bidrag fra alle som arbeider med problemstillinger innen anvendt etikk fra ulike faglige innfallsvinkler. Tidsskriftet søker bidrag til temanummer om «Bedrifteres samfunnsansvar i den globale økonomien.»
Minneord for Francis Appiah
Med stor sorg har venner og kolleger i Bergen og Norge fått beskjed om at dr.polit Francis Appiah døde etter et kort sykeleie den 23.april i Accra i Ghana. Han ble 53 år gammel.
Vestlandsuniversitet?
Høgskolen i Bergen (HiB) har tatt initiativ til samarbeid om et Vestlandsuniversitet med vekt på profesjonsutdanning. Bergens Tidende skriver 8 april at rektor Eli Bergsvik i november skrev brev til tre andre høgskoler langs kysten med spørsmål om interesse for sammenslåing.
Ny teori om profesjonalisering av norske ingeniører 1945-75
–Jeg vil vise hvordan historiefaget kan bidra til å utvikle teori, sier historiker og stipendiat Pål Nygaard til SPS’s nyhetsbrev 2/2010. Han er godt i gang med et prosjekt om norske ingeniører og profesjonalisering fra 1945 til 1975.
Uro før oppstart av ny lærerutdanning
Den gamle allmennlærarutdanninga blir lagt om til ei differensiert grunnskulelærarutdanning. Eit program skal kvalifisere for elever i 1-7 klasse. Et annet program skal kvalifisere for undervisning i 5-10 klasse. De første studentane på den nye ordninga begynner alt i haust. I ein kronikk, spør Professor Peder Haug: ”Blir den nye lærarutdanninga ny, eller vert vi vitne til ei mengd retrettar, attende til slik det var?”
Støtte til økt samarbeid mellom høyskoler og universitet
Utdanningsdepartementet har fordelt 50 mill for å bidra til en klarere arbeidsdeling og et mer forpliktende faglig samarbeid i universitets- og høyskolesektoren. Ifølge Odin.no er det er bred politisk enighet om å fremme økt samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) i universitets- og høyskolesektoren.
Rapport fra Handlingsromutvalget
Det topptunge utvalget som ble oppnevnt for å se på handlingsrom i Universitets- og høgskolesektoren har levert sin innstilling. Utvalget mener sektorens handlingsrom er blitt redusert. Primært fordi økte bevilgningene i stor grad har vært øremerket til nye, pålagte aktiviteter som ikke har vært fullfinansiert, samt at de har kompensert for standard lønns- og prisvekst.
Utdanningsforsker: «Reformene har skapt kaos»
«I Norge er det ikke slik at en ny reform erstatter den forrige. I stedet blir de liggende som geologiske lag oppå hverandre i utdanningssystemet. Det gjør at når det dukker opp store problemer, vet vi ikke hvilke geologiske lag som sørger for jordskjelvene», sier Tom Arne Trippestad (leder for Senter for utdanningsforskning ved HiB) til Bergens Tidende.
Frokostseminar: Etiske utfordringer i utviklingsforskning
Hvordan skal en forsker håndtere de ulike dilemmaene han/hun står overfor? Er etiske retningslinjer utviklet i en vestlig tradisjon tilstrekkelige eller kan de oppleves som begrensende? Redelighetsutvalget ved Universitetet i Bergen inviterer til morgensamling og debatt over dette temaet 22 april.
Mer om 'Frokostseminar: Etiske utfordringer i utviklingsforskning...'