Regjeringens kompetansebehovsutvalg har publisert sin temarapport 2023 med tittelen Fremtidige kompetansebehov: Utfordringer for grønn omstilling i arbeidslivet. Rapporten legger til grunn den vedtatte politikken for grønn omstilling, og slår fast at Norge har et godt utganspunkt for omstilling. Utvalget ser disse hovedutfordringene for kompetanse- og utdanningspolitikken:
- Knapphetsutfordringen: Knapphet på ingeniører, IKT-spesialister og fagarbeidere kan
bremse grønn omstilling - Konkurranseutfordringen: Konkurransen om kompetent arbeidskraft
- Grunnkompetanseutfordringen: Deler av befolkningen har svakt kompetansegrunnlag
for omstilling - Kompetanseutviklingsutfordringen: Systemene for livslang læring og
kompetanseutvikling imøtekommer ikke godt nok behovene for kompetanseutvikling
hele livet - Ulikhetsutfordringen: Kompetanseutvikling for grønn omstilling må ikke forsterke
sosiale forskjeller - Styringsutfordringen: Grønn omstilling øker behovet for både lokalt handlingsrom i
utdanningssystemet og nasjonal styring - Kunnskapsutfordringen: Kunnskapsgrunnlaget om kompetansebehov for grønn
omstilling har mangler
For å styrke kunnskapsbasert politikkutforming for grønn omstilling anbefaler
Kompetansebehovsutvalget særlig å:
- Styrke kunnskapen om vurderinger av kompetansebehov, kompetansetilbud og
kompetanseutvikling sett fra arbeidstakerside. - Gjennomføre en nasjonal, regelmessig undersøkelse blant virksomheter i bredden av
arbeidsmarkedet om deres kompetansebehov for grønn omstilling - Inkludere spørsmål om behovet for ulike utdanninger i NAVs årlige
bedriftsundersøkelse - Igangsette en forskningsbasert utprøving av hvordan registerdata og data fra
stillingsannonser kan brukes for å studere utviklingen i kompetansebehov for grønn
omstilling over tid. Metodeutviklingen bør ha som siktemål å være anvendbar også på
andre temaområder enn grønn omstilling. - I samarbeid med utdanningsaktørene vurdere å styrke kunnskapen om hvordan
utdanningstilbudet relatert til grønn omstilling utvikler seg, på alle utdanningsnivåer.