Volkswagens utslippsjuks får omfattende følger

VW Jetta, uslippsjuks siden 2008.

Verdens nest største bilprodusent Volkswagen er i hardt vær etter at de har innrømmet å ha installert en juksemekanisme i dieselbilene sine, slik at målingene ved testing blir kunstig lave. Eksperter hevder at det er usannsynlig at ikke toppledelsen i konsernet har kjent til jukseprogrammene.

Den føderale amerikanske miljøforvaltningen EPA og staten California har varslet rettslige skritt mot den tyske bilprodusenten. De anklager VW for å ha jukset med NOx-utslippene fra sine dieselbiler ved å tilføre urea-væske til eksosen når bilen er under test. Slik blir utslippene under test kraftig redusert sammenlignet med utslippene ved normal drift. Siden 2008 skal hele 428.000 biler skal ha vært utstyrt med juksemekanismen i USA. Virkelighetens utslipp sies å være opp til 40 ganger høyere enn tillatt nivå i USA.

Aksjekursen på Volkswagen falt med 19% etter at nyheten ble kjent. Frykt for at også andre bilmerker har installert juksemekanismer, har ført til at flere bilprodusenter ser aksjekursene sin falle.

En britisk ekspert hevder at europeiske tester er langt enklere å lure for bilprodusentene enn de amerikanske. Det blir hevdet at det lenge har versert rykte om slike juksemekanismer i bilene, og at utslippsjukset neppe er begrenset bare til diesel, og neppe bare til NOx-utslipp.

Også andre land, som Sør-Korea, har startet etterforskning av VW. I Korea har de tyske dieselbilene hatt stor suksess i konkurranse med lokale merker som Hyundai.

Les mer i Guardian