Norske virksomheter er storforbrukere av digital teknologi. Å lykkes med digitalisering forutsetter at digitale ressurser utnyttes på måter som bidrar til å realisere virksomhetens strategiske mål. Det innebærer kontinuerlig planlegging, organisering, styring, motivering og oppfølging av digitaliseringsarbeidet. For å nå målene må det bygges ny kunnskap, og lederens verktøykasse må fornyes.
Digitaliseringsledelse er en bok som diskuterer hva det innebærer å være en digital virksomhet, og hva verdiskapende digitalisering krever. Digitalisering kan forbedre og effektivisere eksisterende arbeidsprosesser, men har også vesentlig innvirkning på strategi, organisasjon, ledelse og kompetansebehov. En studie som forfatterne har gjennomført, viser at norske virksomheter har mangel på digital kompetanse, og særlig mangel på ledere med god digital forståelse. Derfor er denne boken skrevet spesielt for nåværende og fremtidige ledere. Bokens perspektiv er at digitalisering er en lederoppgave. Det gjelder i store så vel som i små virksomheter, og i private så vel som i offentlige.