Cruiseskip – reisemåten som skitner til mest: Voksende masseturisme til sårbare områder

De 1.200 cruiseturistene på det tyske skipet Artania bruker tusen tonn tungolje og diesel på sitt 17 dagers cruise fra Tyskland via Island til Svalbard og norske fjorder. Det tilsvarer årsforbruket til 16.000 bensinbiler. I tillegg slipper skipet ut gråvann og kloakk direkte i hav og fjorder – i Norge helt inn til 300 meter fra land. Sot og helsefarlige mikropartikler fra skipet bidrar såvel til smelting av isbreer som til helseskader hos mennesker – mikropartiklene hevdes å være like giftige som asbest.

Paradokser: legger igjen forurensing, men lite penger

NRKs Brennpunkt-team fulgte det noe aldrende tyske cruiseskipet på reisen, og spørsmålene var mange. Både kaptein og turister var enige om at det er paradoksalt at cruiseskip bidrar aktivt til nedsmeltingen av de breene de reiser for å se. Men de tror ikke noe endre seg uten internasjonale tiltak.

Borgermester i Reykjavik Dagur Eggertsson forteller at cruisetrafikken øker sterkt, og bidrar til sterk lokal slitasje på sårbar natur. Samtidig medgir han at det ikke er mye penger islendingene tjener på cruisetrafikken. Reisene er "all inclusive", så det er sjelden at passasjerene kjøper mat på land.

– Slik teknologien er med cruiseskip, så er det klart at det er den ferieformen som medfører mest utslipp, uten tvil, sier Carlo Aall i Vestlandsforskning. Men cruisenæringen øker – antallet cruiseturister økte med mer enn én million i fjor, til 25.8 millioner.

Les hele artikkelen på NRK.no