For tiden forberedes et nytt 10-årig program for utdanningsforskning. Planutvalget inviterer nå forskere og brukere til å gi innspill til innhold og organisering av det nye programmet. Første utlysning vil etter planen bli kunngjort i november, med søknadsfrist 11. februar 2009.
Kategori: Aktuelt
Fritt eller regulert internett?
Kven skal ha kontroll over infrastruktur og innhald på internett? Og kven har ansvar for å sikre fritt innhald på internett? Desse spørsmåla vart tekne opp på seminaret Nettmakt, ved Høgskulen i Bergen, der innhaldsleverandørar og nettoperatørar var invitere til debatt om den nye mediekvardagen.
Ny doktorgrad om journalistprofesjonen
Jan Fredrik Hovden disputerte fredag 20. juni for dr.polit.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlinga «Profane and Sacred: A Study of the Norwegian Journalistic Field». Avhandlinga argumenterer for at dei rådande idear om journalistikk blir drive fram av ulike journalistiske elitar sin kamp om definisjonsretten over ulike journalistiske felt.
Situasjonsbeskrivelse for norsk skole- og utdanningsforskning
Den fullstendige rapporten fra KUL-konferansen 2008 er klar, og gir oversikt over norsk forskningssatsning på skole-og utdanningsforskning. KUL-konferansen oppsummerte NFR-programmet Kunnskap, Utdanning og Læring.
Skolemelding med profesjonsperspektiv
Kunnskapsdepartementet la fredag frem St.meld. Nr. 31 (2007-2008): Kvalitet i skolen. Meldingen legger på flere områder et profesjonsperspektiv til grunn for drøftingene.
Oppsiktsvekkende kritikk av Sjøkrigsskolen
Lederskapsutdanningen ved Sjøkrigsskolen svikter. Det kommer fram i en doktoravhandling som avlegges ved NHH denne måneden. – Kadettenes atferd er mer egnet for å gjennomføre 1. verdenskrig på nytt, sier Odd Arne Nissestad.
Nytt forskningstidsskrift for barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere
Fellesorganisasjonen FO lanserer til høsten et nytt forskningstidsskrift innenfor profesjonene barnevernpedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsarbeidere. Tidsskriftet «Fontene Forskning» representerer en satsning på profesjonsforskning, og vil publisere vitenskaplige bidrag fra alle nivå av sektoren.
Mer om 'Nytt forskningstidsskrift for barnevernpedagoger, sosionomer,...'
Kan vi lære av evaluering?
Dette var spørsmålet Forpro stilte på ein konferanse om evaluering som læring som nyleg vart arrangert på Høgskolen i Bergen. Fleire nasjonale akademiske ressursar deltok som innleiarar på konferansen, som hadde som mål å belyse og skape debatt om moglegheiter og betingelsar for læring i profesjonar og profesjonsorganisasjonar.
Stjernø-debatt på Høgskolen i Bergen
Kulturforskjellene vil hindre en vellykket sammenslåing mellom universitet og høgskoler, mener UiB. NHH og Kunsthøgskolen hevder de ikke har noe å tjene på Stjernøutvalgets forslag, mens høgskolene i Bergen, Stord/Haugesund og Sogn og Fjordane ikke utelukker et tettere samarbeid.
Bård Vegar Solhjell: Vil ha nasjonalt forum for utdanningsforsking
– Om utdanningssystemet vårt skal bli effektivt med omsyn til å produsere, dele og ta i bruk kunnskap, må praktikarane, forskarane og vi som skal utforme politikken ha ein felles arena og kunnskapsbase.