Evidensbasert profesjonsutøvelse skal stimulere til faglig og politisk debatt, sier Lars Inge Terum og Harald Grimen til HiOs nettredaksjon. De to er redaktører av den nye antologien Evidensbasert profesjonsutøvelse.
Kategori: Aktuelt
Kunnskapsdepartementet vil ikke kreve stemplingsur
Det skal ikke innføres stemplingsur, heter det i en pressemelding fra Forsknings- og høyere utdanningsminister Tora Aasland.
Mer om 'Kunnskapsdepartementet vil ikke kreve stemplingsur...'
Rapport fra Tidsbrukutvalget
Utvalget som har studert lærernes bruk av tid har levert sin innstilling. Utvalget viser at for stor del av lærernes tid går til oppgaver som ikke er direkte relatert til undervisning.
Høring om ny strategisk plan ved UiO
Universitetet i Oslo har sendt utkast til ny strategisk plan til høring. Planen skal gjelde fra 2010 til 2020.
Ny rapport kritiserer Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo blir kritisert i en konsulentrapport for tilfeldig rekrutteringspraksis og for manglende kvalitetssikringssystem. Norges ledende Universitet ønsket råd om hvordan det kunne bli et universitet i verdenstoppen og valgte overraskende å gå til McKinsey for å identifisere drivere av kvalitet ved ledende universiteter i Norden og globalt. UiO har selv et sterkt miljø av forskere på utdanning, forvaltning og høgre utdanning i sin stab.
De viktigste yrkene
sykepleiere trommer
Nordmenn ble i 2009 bedt om å rangere de viktigste yrkene. Det var de klassiske velferdsyrkene som kom best ut: Sykepleier, lærer, lege og politi.
Nytt Profesjons- og arbeidslivsuniversitet i Oslo
Styrene ved Høgskolen i Oslo (HiO) og Høgskolen i Akershus (HiAk) gjorde 28. oktober prinsippvedtak om å slå de to høgskolene sammen fra og med 1. august 2011. Høgskolene skal gjøre endelig vedtak høsten 2010 etter utredninger om ledelse og styring, strategi og profil, avdelingsstruktur og administrativt system.
Kan skolen kompensere for elevenes sosiale bakgrunn?
Statistisk sentralbyrå presenterer en ny rapport om læringsutbytte og kompetanse. SSB har undersøkt betydningen av foreldrenes kompetanse for at elevene skal oppnå gode resultater. Funn i rapporten indikerer at det er vanskelig for skolen å kompensere for variasjoner i ressurser som foreldrene besitter.
Program for NEON-dagene 2009: Grenseoverskridende organisasjoner
Hensikten med NEON-dagene i Kristiansand er å sette fokus på hva ulike former for grenseoverskridelse betyr for organisasjon og ledelse, og i hvilken grad det er fornuftig å snakke om en norsk eller skandinavisk måte å organisere på for å møte grenseoverskridelse.
Mer om 'Program for NEON-dagene 2009: Grenseoverskridende...'
Dieter Plehwe om neoliberalismen og MPS
Ordet «neoliberal» er i daglig bruk selv om få vet hvor begrepet kommer fra eller hva som mer presist legger i begrepet. Dieter Plehwe vil i Forum for vitenskap og demokrati særlig fokusere på hvordan dette «tankekollektivet» ble konstituert. Han vil også søke å vise at måten nettverket ble organisert på i særlig grad har gitt innflytelse på faglig utvikling ved en rekke universiteter i den vestlige verden.
Nasjonal forskerskole i lærerutdanning realiseres
Forskningsrådet har nylig bevilget 40 millioner til Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Forskerskolen skal organiseres som et nettverk mellom lærer-utdanningsinstitusjoner, der Høgskolen i Bergen er en av deltakerne.
Mer om 'Nasjonal forskerskole i lærerutdanning realiseres...'
Opplæring til demokrati
Democracy in Education er tittelen på en ny utgave i Høgskolen i Bergens egen skriftserie. Professor Britt Unni Wilhelmsen og høgskolelektor Sidsel Hadler-Olsen har vært redaktører og i tillegg bidratt med egne artikler. Publikasjonen presenterer ulike verktøy for å trene barn og unge i demokrati og er et resultat av et internasjonalt nettverkssamarbeid for lærere som heter European Teacher Education Network (ETEN).