Mindre dannelse, takk!

Akademisk fridom er fridom til å definere vitskaplege og pedagogiske problem og metodar sjølvstendig – på vitskapane sine eigne premissar – og forfølgje kunnskapsinteresser på ein metodisk etterprøvbar måte. For at praktisering av fridom i forsking og undervising skal vere muleg over tid, må fridomen forankrast i demokratiske prosessar og organ i universiteta sjølve. Dette skriver Tor Halvorsen og Hans Ebbing i BT kronikk.

Narvik positiv til Nordlandsuniversitetet

Ordføreren i Narvik Karen Kuvaas (Ap) støtter likevel et Universitet i Nordland ifølge NRK. Hun mener formannskapet i kommunen ikke burde ha fattet vedtaket der de sa nei til forslaget om universitet i Bodø. Til NRK sier hun at formannskapet i Narvik først og fremst ønsker en mest mulig selvstendig teknologisk høgskole i Nord-Norge som skal ligge i Narvik, men at de vil støtte et universitet i Bodø.

Grønt lys for femårig lærerutdanning i Tromsø

Universitetet i Tromsø (UiT) har fått godkjent sin femårige lærerutdannelse av Kunnskapsdepartementet. UiT blir dermed den første utdanningsinstitusjonen i landet som kan tilby dette. Den nye integrerte lærerutdanningen starter til høsten. – I løpet av studiet får studentene en solid fag- og profesjonskompetanse, samtidig som de får en grundig praksis ved våre partnerskapsskoler, heter det på nettsidene til UiT.

Det norske skolekuppet

En kronikk i Bergens Tidende 22 januar gir kraftig kritikk av Kunnskapsdepartementet. Tjalve Gj. Madsen Høgskolelektor i pedagogikk, HiB mener KD sammen med deler av det pedagogiske fagmiljøet har kuppet norsk utdanningspolitikk. Opplæringsloven og tilhørende læreplan er tilsidesatt.