Slutter som lærer: – Oslo-skolen et system som skaper tapere

Lærer i Oslo-skolen Jørn Damslora har bestemt seg for å slutte som lærer. I et innlegg i Oppland Arbeiderblad lufter han frustrasjonen over et system han mener skaper tapere, og der stadig mer av læreren sin tid blir slukt av møter og byråkratiske rutiner. Her er noen avsnitt:

– Lite er mer verdifullt i møte med elever enn den første halvtimen etter endt skoledag. Det er da elevene som trenger en samtalepartner åpner seg, eller mer korrekt åpnet seg. Det var i denne halvtimen overgrep ble avdekket, selvskading ble forklart, ensomhet ble lindret og skilsmisseproblemer ble diskutert. Nå må jeg kaste ut elevene for å rekke møter.

Det er møter med storteam, trinn, ledelsen, hele kollegiet, helsesøster, spes.ped lærerne, miljøterapaut og sosiallærer. Nå skal det visst komme lærerspesialister også. Jeg aner ikke hva en lærerspesialist er, men jeg vet at det betyr flere møter.

– For meg har kallet som lærer vært å skape gagns mennesker. Gangs mennesker aksepterer seg selv og trives med livet. Et gangs menneske gleder seg til å bidra enten det er som pilot, advokat, butikkmedarbeider, gravemaskinfører, statsminister, skoleassistent eller noe helt annet. Et gagns menneske evner å sette tæring etter næring. Et gangs menneske behersker alenetid og evner å omgås andre mennesker. Gagns mennesker har sine problemer, men lærer seg å løse dem eller leve i en form for harmoni med dem.

– Jeg er ferdig som lærer. Folk lurer på hva jeg skal til neste år. Jeg vet ikke. Jeg vet bare at jeg er ferdig som lærer. Jeg har ikke lyst til å jobbe i et system som skaper tapere.  [...] En rusmisbruker jeg jobbet med, en jente på 17 år, var den flinkeste symaskinføreren jeg har møtt. Jeg har møtt mange gode symaskinførere da min mor jobbet på en fabrikk som sydde klær mens jeg var ung. Dette unge symaskintalentet falt utenfor da hun stort sett ble verdsatt i tall og bokstaver. Skolen beveger seg dessverre i retning av flere slike offer.
 Les hele artikkelen i Oppland Arbeiderblad