Ikke bare VW: Slik trikser bilindustrien med diesel-utslippene

Fiat 500X: fritt utslipp etter 22 minutter

En undersøkelse gjort i samarbeid av der Spiegel og miljøorganisasjonen Deutsche Umwelthilfe (DUH) avslørte i mai at Opel-modellene Zafira og Insignia koblet ut utslippskontrollen ved normal kjøring. Opel benektet at de bruker ulovlig programvare. Og forunderlig nok, så viser det seg at programvaren er teknisk sett lovlig, fordi EU tillater bilfabrikantene å skru av utslippskontrollen når det er nødvendig for å unngå skade på motoren. Og fabrikantene kan selv definere når motoren er "i fare".

For Opels del betydde dette at uslippskontrollen blir skrudd av ved temperaturer under 20 og over 30 grader Celsius, når turtallet er over 2400 rpm, når farten er over 145 km/t, eller når bilen befinner seg mer enn 850 meter over havet.

Fiat er trikser på en mindre raffinert måte enn Opel: Bild am Sonntag avslørte i april at Fiats 500X-modell rett og slett slår av utslippskontrollen etter 22 minutters kjøring, og DUHs tester viser at denne bilen slipper ut mellom 11 og 22 ganger lovlig mengde NOx når motoren er varm. Europeiske tester starter med kald motor, og varer i 20 minutter. Det kan derfor se ut til at Fiat ligger dårlig an i forhold til å rettferdiggjøre utkoblingen overfor EU med motor-hensyn.

Også japanske og diverse andre bilmerker bruker lignende teknologi som Opel.

Les mer på Road and Track