Ekspertrapport om lærerutdanningen:
må bli mer profesjonsettet og forskningsbasert

[caption id="attachment_4980" align="alignright" width="184"] Utvalgsleder Thomas Dahl, NTNU[/caption]

En ekspertgruppe la mandag fram en omfattende rapport om framtidens lærerrolle. Gruppa foreslår samtidig su tiltak for en bedre lærerutdanning. Et hovedpunkt i rapporten er at utdanningen må bli tettere knyttet til praksis og samtidig mer forskningsbasert.

Et nytt forslag i rapporten er at det opprettes stillinger for masterutdannete som er delt mellom skole og høyere utdanning. Dette er ett middel av flere for å styrke kontakten mellom skole og universitet/høyskole.

Gruppa er betenkt over at det går for kort tid mellom hver reform i lærerutdanningen. Dette er den utdanningen som diskuteres mest i Stortinget, og det har resultert i omfattende reformer i 1992, 1999, 2003, 2010 og 2017. Dette mener rapporten gir reformtretthet i utdanningsinstitusjonene.

Dette er de sju tiltakene for lærerutdanningen:

  • Styrke partnerskapet mellom høyere utdanning og skoler om lærerutdanning
  • Styrke samarbeid om oppfølging av nyutdannede lærere
  • Styrke samarbeidet om lærernes kontinuerlige profesjonelle utvikling
  • Styrke studentenes kompetanse og ferdigheter til å virke i et profesjonsfellesskap
  • Delte stillinger mellom universitet/høgskoler og skoler
  • Gjennomgå nivå og omfang på nasjonal styring av lærerutdanningen
  • Sikre regional rekruttering til læreryrket

Utvalgsleder

Les mer på Khrono

eller last ned hele rapporten Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag