-I tillegg reformerer vi alt på en gang i hurtig tempo. Når man i blinde hiver mange baller i luften samtidig, vet man ikke hvilke baller som treffer hvor. Man blir usikker både på hva som har gitt suksess og fiasko.
-Paradoksalt nok kommer alltid reformene med en retorikk om helhet og sammenheng, struktur og orden. Men reformmetodene ødelegger for reformenes målsettinger. I praksis skaper metoden kaos.
-Skolereformene i 1994 og 1997 resulterte blant annet i at Norge fikk en av verdens mest sentralstyrte skolesystemer.
-Reformer i Norge har vært lite kunnskaps- og forskningsbaserte. Problemene blir ytterligere forsterket ved at man i tillegg utelater kunnskapene som allerede finnes hos lærerne og i skolene. Skolene er blitt et sted hvor alle andre enn lærerne får definere hva som er problemene og der alle andre skal bestemme løsningene.
-Det virker som om skoleeierne sjelden har noen entydige og klare begrunnelser for baseskolen. Noen ganger virker det å være reelle pedagogiske begrunnelser bak. Andre ganger synes pedagogiske begreper bare å fungere som skalkeskjul for arkitektens ambisjoner eller som små søte drops i munnen på overbegeistrede lokalpolitikere, sier Trippestad.
Lenke: //www.bt.no/nyheter/innenriks/Utdanningsforsker---Reformene-har-skapt-kaos-1774219.html
Kjelde: BT