Grimen, Harald (2009): «Skjønn som resonneringsform» Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Grimen, Harald: «Skjønn som resonneringsform»
Publisert
Publisert
Grimen, Harald (2009): «Skjønn som resonneringsform» Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Publisert 2009
Nylehn, Børre (2009): «Ledelse som profesjon?» Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Publisert
Bergem, Trygve (2009): «Bedre enn sitt rykte?» Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Publisert
Glosvik, Øyvind (2009): «Leiing og læring i profesjonsorganisasjonen» Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Publisert
Halvorsen, Tor (2009): «Mellom vitskap og kunst» Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Publisert
Smith, Kari (2009): Evaluering – til hinder eller støtte i profesjonell utvikling? Kapittel i Profesjonsledelse og kunnskapsorganisering, Bergen: FORPRO
Hensikten med NEON-dagene i Kristiansand er å sette fokus på hva ulike former for grenseoverskridelse betyr for organisasjon og ledelse, og i hvilken grad det er fornuftig å snakke om en norsk eller skandinavisk måte å organisere på for å møte grenseoverskridelse.
Mer om 'Program for NEON-dagene 2009: Grenseoverskridende...'
Ordet «neoliberal» er i daglig bruk selv om få vet hvor begrepet kommer fra eller hva som mer presist legger i begrepet. Dieter Plehwe vil i Forum for vitenskap og demokrati særlig fokusere på hvordan dette «tankekollektivet» ble konstituert. Han vil også søke å vise at måten nettverket ble organisert på i særlig grad har gitt innflytelse på faglig utvikling ved en rekke universiteter i den vestlige verden.
Forskningsrådet har nylig bevilget 40 millioner til Nasjonal forskerskole for lærerutdanning (NAFOL). Forskerskolen skal organiseres som et nettverk mellom lærer-utdanningsinstitusjoner, der Høgskolen i Bergen er en av deltakerne.
Mer om 'Nasjonal forskerskole i lærerutdanning realiseres...'
Democracy in Education er tittelen på en ny utgave i Høgskolen i Bergens egen skriftserie. Professor Britt Unni Wilhelmsen og høgskolelektor Sidsel Hadler-Olsen har vært redaktører og i tillegg bidratt med egne artikler. Publikasjonen presenterer ulike verktøy for å trene barn og unge i demokrati og er et resultat av et internasjonalt nettverkssamarbeid for lærere som heter European Teacher Education Network (ETEN).
Gjesteforelesning fredag 13 November, ved Forsker, forfatter og teolog Paul Otto Brunstad. Forelesningen er i Carl Berner sal, HiB Nygård. Kl. 10:05–11:45.
FORPRO inviterer til åpent møte onsdag 28. oktober kl. 10.00 om frafallsproblemet i videregående skole. Arrangementet vil fokusere på den kritiske relasjonen mellom yrkesfagsopplæringen, arbeidslivet og NAV-systemet.