– De ansatte går hjem, for der kan de få jobbe i fred. Det siste er en katastrofe for et akademisk miljø. Hvordan skal studentene oppleve akademisk diskusjon og få råd og veiledning dersom de ansatte forsvinner hjem? Dette skriver Bente Elisabeth Moen,
Hun peker på hvordan nye kontorbygg ved universiteter og høgskoler innredes med kontorlandskap, til tross for entydig forskning som viser at dette er negativt for både trivsel og produktivitet for ansatte som utfører konsentrasjonsarbeid. Moen underviser studenter fra fattige land om hvor viktig godt arbeidsmiljø er, og om hvor bra den norske arbeidsmiljølovgivningen er. Nordmenn skryter gjerne av vår nordiske modell for arbeidslivet, preget av tillit og medinnflytelse.
– Men hva skjer når det gjelder kontorlandskapene? Plutselig tas det ikke hensyn til eksisterende fagkunnskap. Ansatte i universitet og høyskoler plasseres i arbeidsmiljøer de ikke vil ha, skriver Moen. – Møter holdes om temaet, men disse inneholder mer forsøk på overtalelse enn reell diskusjon. Ansatte får iblant si hva de mener, men opplever at ingen hører på dem når de protesterer.