Nyutdannede lærere er flinke i fag, men svake på sosial kompetanse og relasjonsbygging, skolejuss og samarbeid mellom skole og hjem. I en fersk undersøkelse har 112 rektorer gitt ferske lærere karakter på en skala fra 1 til 6. I undervisningsfagene får de ferske lærerne i snitt 4,45 fra skolelederne, mens de bare får 2,87 i "adferdshåndtering / sosial kompetanse".
– Det vi hører fra skoleledere, er at de nyutdannede er faglig godt forberedt, men ikke godt nok forberedt blant annet på arbeidet med det sosiale miljøet og klasseledelse. Det samsvarer med svarene i undersøkelsen, sier Solveig Hvidsten Dahl, leder i Skolelederforbundet, til Aftenposten. Det er Skolelederforbundet som har gjennomført undersøkelsen.
Silja Glende begynte som nyutdannet kontaktlærer ved ved Tøyen Skole i fjor. – Det var en innmari bratt læringskurve. Praksisbesøkene på tre uker er nærmest ingenting, sier hun.
Når lærerutdanningen fra neste ær blir utvidet med ett år til fem års masterutdanning, økes praksisperiodene fra 100 til 110 dager. Solveig Hvidsten Dahl er kritisk, mens statsråd Torbjørn Røe Isaksen mener masteroppgaven vil handle om pedagogikk, og dermed styrke den praktiske innretningen på lærerutdanningen.