Fire lærere ved Universitetet i Agder advarer i et innlegg i Aftenposten og Khrono mot å gjøre unntakstilstanden under koronaepidimien til permanente løsninger i undervisningssektoren. Plassmangel og knappe ressurser gjør det fristende å basere stadig mer av undervisningen permanent på digitale løsninger som Zoom, Teams, Skype og flere.
Universitetet i Agder har flere profesjonsutdanninger der viktige deler av fagutøvelsen dreier seg om kommunikasjon og sosialt samspill med brukere og pasienter. Mye av den nødvendige kompetansen på disse feltene læres i følge fortatterne gjennom sosialt samspill på campus.
– Mye av denne subtile og komplekse kroppslige kommunikasjonen blir utydelig når mennesker møtes digitalt. Som lærere og veiledere vet vi hvor viktig det er å kunne avpasse seg studenters følelsesuttrykk i en veiledningssamtale eller en praksisoppfølging. Legg til et digitalt filter på denne situasjonen og vi kan garantere deg at læreren aldri vil komme i nærheten av å møte deg og de tankene og opplevelsene som faktisk utdanner deg, skriver Andreas Reier Jensen, Lisbeth Skreland, Dag Øystein Nome og Cathrine Melhuus.