Personvern i koronaens tid: Kritikk mot ‘Smittestopp’-appen

Folkehelseinstituttet har lansert sin app Smittestopp, men den blir møtt med kritikk. Flere mener at appen høster unødvendig mye data. Den korte testfasen gjør at den appen blir mistenkt for å være usikker og uferdig.

Usikker lagring av persondata hos Microsoft?

Lagringen på Microsofts datasenter i Irland blir også kritisert, siden det er utenfor norske myndigheters kontroll. I 2017 kritiserte Edward Snowden Microsoft for å tillate den amerikanske overvåkingen NSA å hacke ei bakdør til programvare på amerikanske sykehus, som i sin tur ble utnyttet av kriminelle hackere til å ramme systemene med krav om løsepenger. 

Advokat Jon Wessel-Aas mener det er unødvendig å lagre opplysninger om den enkelte på nasjonalt nivå. På NRK-beta peker han på at både Singapore og Israel har utviklet apper for varsling av mulig smitte som ikke lagrer sensitive data på sentral server, men bare på den enkelte mobiltelefon.

"Lite brukervennlig"

Brukervennligheten blir kritisert av interaksjonsdesigner Ida Aalen, som mener appen kan vise seg å være ubrukelig. Den krever i følge henne for stor innsats fra brukeren: – Det spiller ingen rolle hvor mange som laster appen ned. Den blir verdiløs dersom man ikke bruker den aktivt, sier hun til TV2.

Google og Apple med mindre invaderende app

I følge NRK regner Google og Apple med å ha klar en felles app for smittesporing i løpet av få uker. Denne skal angivelig være bedre på personvern enn norske Smittestopp. De to datagigantene har et tilnærmet globalt monopol på operativsystemer til mobiltelefoner. De samarbeider nå om et prosjekt der de utnytter fordelene de har ved å kunne gjøre modifikasjoner i selve kjerneprogramvaren i mobilene. Ifølge de to konsernene skal ingen sensitive data sendes fra mobilene dersom det ikke oppdages smittefare. I så fall må nasjonale helsemyndigheter godkjenne at varsel sendes.

Den kjente kritikeren av datamonopolene Evgenij Morozov advarte nylig mot at koronakrisen kan bli utnyttet av gigantene til å ta kontroll over stadig nye forretningsområder basert på persondata.