GDPR – bedre brukerkontroll på persondata på internett

Den europeiske forordningen for personvern GDPR trer i kraft 25. mai. Den gripe inn i mange sammenhenger i nettbaserte tjenester, men først og fremst overfor datagiganter som Google og Facebook, som høster store mengder data om hver enkelt person som kommer i berøring med dem på nettet.

Intensjonen med forordningen er å styrke brukernes kontroll over egne data, som navn, bilde, digitale og fysiske adresser, bankdetaljer, publisering på sosiale medier, seksuell legning, helsedata og mye mer.

Enhver person vil få rett til å bli glemt av tjenesten i det øyeblikket han eller hun trekker tilbake samtykket til at tjenesten samler og lagrer data om vedkommende. Dette vil bli en stor omlegging for blant andre Facebook, men som hittil ikke har slettet data når folk avslutter bruken av tjenesten. Innsamlede data med et spesifikt forretningsformål.

Det blir også innført krav om at tjenestene må svare på henvendelser fra brukerne innen en måned.

Foreløpig er det bare Europa som blir omfattet av GDPR, men Facebook har lovet at selskapet skal rette seg etter den europeiske forordningen også i resten av verden. Til tross for dette flyttet Facebook brukeravtalene for brukere i Afrika, Latin-Amerika, Afrika og Australia fra Irland til USA, slik at disse formelt ikke lenger er underlagt GDPR.

Les mer på innomag.no