[caption id="attachment_5950" align="alignleft" width="300"] Troll A, bygd i Norge før de aktuelle plattformene[/caption]
Av de 11 plattformkontraktene fra 2009 til 2013 for norsk sokkel, gikk sju til verft i Sør-Korea og Singapore, mens fire gikk til norske verft. Tildelingene til asiatiske verft ble gjort fordi pristilbudene var 25 prosent lavere enn norske konkurrenter. I ettertid viser det seg at sluttregningen ble 75 prosent høyere enn ved norske verft, totalt 70 milliarder i merkostnader. Rystad Energy publiserte en rapport i høst som avslørte disse oppsiktsvekkende resultatene.
22 prosent av kostnadssprekken er konstandsoverskridelser, 42 prosent er verditap på grunn av forsinkelser og lengre gjennomrføringstid, og 11 prosent er verditap på ettet avbrudd i produksjonen grunnet kvalitetsproblemer på plattformdekkene.
Ifølge Rystad var gjennomføringstiden i Asia 40 prosent lengre enn i Norge.