Tidsskriftet Gjallerhorn er ute med et nytt nummer med tema profesjoner og profesjonsutdanning.
Innledningsartikkelen fra redaksjonen fokuserer på motsetningen mellom den uttalte politikken fra både myndigheter og profesjonsskoleledelser i Danmark om at profesjonsutdanningene skal få sterkere tilknytning til praksis, samtidig som den sentrale styringen med utdanningene blir strammere og mulighetene for egenutvikling av profesjonell viten på skolene blir dårligere.
Det siste skjer blant annet ved at de boklige studiene får stadig større plass på bekostning av direkte praktisk utøvelse av yrket i løpet av studiene. Den praktiske delen emuleres i stedet gjennom praktiske sekvenser i klasserommet. Redaksjonen spør om ikke profesjonsskolenes selvoppfattelse bygger på ideologiske idealer, og antyder at utdanningene til profesjoner som lærer, sykepleier og ergoterapeut faktisk ikke er spesifikt rettet mot disse yrkene.
Tidsskriftet inneholder artikler fra bidragsytere i de skandinaviske landene som skriver på dansk, svensk og norsk.