Opel Ampera – oppskrytt klimaeffekt? |
William Todt, sjef i Transport & Environment, gir en nådeløs framstilling av elbil-kritikernes ustoppelige markedsføring av tvil rundt hvor miljøvennlig elbilen egentlig er:
– Vanligvis er opplegget slik: en mindre bensin- eller dieselbil sammenlignes med en større, kraftigere elektrisk bil; så blir fossilbilen antatt å være like effektiv som EUs offisielle tester antyder (i virkeligheten er drivstofføkonomien alltid langt verre); og til slutt lar man elbilen kjøre i en region med veldig skitten strømmiks. Så antar du svært høye utslipp fra batteriproduksjonen basert på utdaterte studier, og til slutt later du som elektriske biler ikke holder særlig lenge, og at batteriene ikke blir brukt videre eller resirkulert.
Todts tirade kommer som svar på den tyske økonomiprofessoren Hans-Werner Sinns siste kritikk av EUs elbilpolitikk. Todt mener alt bygger på stadig nye rapporter som bevisst gjør elbilen verre enn den er.