Utdanning i og forskning rundt profesjonene er et godt fundament for veien mot universitetsstatus, sier professor Fredrik Thue ved Senter for profesjonsstudier, HiOA. Thue er bekymret for en ufruktbar skyttergravskrig om akademisering. Han mener vi heller bør diskutere hva slags akademisering som kan være bra for en institusjon med høgskolene samfunnsoppdrag.
– Noe av nøkkelen til universitetenes betydning er at de på en gang viderefører og utfordrer vitenskapelige og kulturelle tradisjoner. Universiteter er tradisjonsformidlende institusjoner. Vi fornyer oss ved å vurdere, kritisere og undre oss over de tradisjoner vi er en del av, sier Thue til Viten og Praksis. Thue mener denne akademiske grunnholdningen er like viktig innen profesjonsutdanninger som ved tradisjonelle universiteter.
– De som forvalter lærer-, journalist-, sykepleier- eller sosialarbeiderutdanningen må hele tiden søke kritisk å fornye og utfordre de tradisjoner som har formet disse profesjonsfagene, sier Fredrik Thue.