I en artikkel i Utdanningsnytt hevder Gunnar Østgaard og Jan Ubøe at fraværsgrensa verken har hatt positiv effekt på karakterene eller frafall fra videregående skole. Frafall fra videregående var definert som hovedproblemet som fraværsgrensa skulle løse, men i verste fall har resultatet vært motsatt, mener forfatterne. Forfatterne hevder at regjeringens i presentasjon av "Sluttrapporten om fraværsgrensen" trekker positive slutninger det ikke er noe grunnlag.
Forfatterne synes heller ikke økningen i tilstedeværelse på videregående er "særlig imponerende", tatt i betraktning at tilstedeværelsen økte med 1,2 prosent i perioden 2014–2016 (uten fraværsgrense) mot 2,4 prosent i 2016–2018 (med fraværsgrense).
– Fraværsgrensen føyer seg inn i rekken av tiltak der politikere bygger luftslott med storslagne drømmer om å forbedre skolen, i blind tro på at politikere kan vedta løsninger på komplekse samfunnsmessige problemer som er utenfor deres kontroll, avslutter forfatterne.