Forside » Aktuelt » Vanskelig tilgjengelige forskningsrapporter tøft for rektorene

Vanskelig tilgjengelige forskningsrapporter tøft for rektorene

Patrick Stark, fra LinkedIn-profilAssisterende direktør Patrick Stark i Utdanningsetaten i Oslo forstår rektorer som sliter med å få nyttig informasjon ut av de to tunge forskningsrapportene han holder i hendene: NIFU-rapport 7 – “Skolebidragsindikatorer i videregående skole: Indikatorer for skolers bidrag til fullføring, gjennomføring og gjennomsnittskarakterer for skoleåret 2014-2015 og kullet som begynte i videregående skole høsten 2012” – og Senter for Økonomisk Forskning sitt vedleggSkolebidragsindikatorer i videregående skole. Oppdatering av analysene i SØF-rapport 1 – 2016“.

Stark forteller at NIFU-rapporten bygger på 39 indikatorer som skal vise om skolene har løftet elevene og fått dem til å fullføre utdanningen. – Men 39 indikatorer er mange å forholde seg til for en rektor. Det er mye detaljert informasjon her som kan virke vanskelig tilgjengelig og komplisert å styre etter, sier Stark til Aftenposten.

SØF-rapporten bygger på sju indikatorer, og den ferske oppdateringen av fjorårets rapport viser framgang for Oslo-skolene.

I Utdanningsforbundet er de ikke spesielt positive til nytteverdien av de omfattende rapportene. Styremedlem Thom Jambak tviler på om skolene vil ta bedre beslutninger basert på disse rapportene, enn de ville gjort ut fra informasjon de allerede sitter på. Ifølge utdanningsminister Røe Isaksen skal disse rapportene publiseres årlig framover.

Les mer i Aftenposten

Sist oppdatert:

Det er stengt for kommentarer.