UHR sluttrapport ber om bedre rettsikkerhet for studentene

Fusk. Foto: RDNE stock project Pexels lisens
Fusk. Foto: RDNE stock project Pexels lisens*
Arbeidsgruppa fra Universitets- og høyskolerådet (UHR) ber i sin rapport om at studentenes rettsikkerhet i fusk saker blir bedre.
Arbeidsgruppa anbefaler en uttømmende liste i institusjonenes forskrifter om hva som kan være fusk, dvs. at begreper som ‘eksempler’ og ‘blant annet‘ unngås. Dette mener gruppa er nødvendig for å sikre studentenes rettssikkerhet og ivareta behovet for en klar hjemmel.

Gruppa viser til at annullering av eksamen og utestenging er inngripende reaksjoner overfor studenten. Det må derfor framgå av loven at institusjonene kan vedta dette. Gruppa gir også anbefalinger om gjenbruk av egne arbeider, såkalt selvplagiat.

Universitets- og høyskoleloven har bestemmelser om at studenten kan få eksamen annullert og bli utestengt på grunn av fusk, men sier ikke noe nærmere om hva som kan være fusk. Det er opp til den enkelte institusjon å fastsette hva fusk er.

Ikke utestenging ved selvplagiat

Gruppa ønsker også en mer forsiktig praksis når institusjonen vurderer om gjenbruk av studentenes egne tekster er alvorlig plagiat: «Arbeidsgruppa mener at utestenging i saker om gjenbruk av egen tekst ikke kan forsvares med formålet bak fuskereglene. Vi anbefaler derfor sektoren å ikke benytte utestenging i denne typen saker«. (Rapporten s.10).
Arbeidsgruppa har laget et forslag til uttømmende regelverk som institusjonene kan ta i bruk  i sine studie- / eksamensforskrifter. De kan bli fatsatt med hjemmel i universitets- og høyskoleloven § 11-6 tredje ledd:

Følgende kan være fusk eller forsøk på fusk hvis det er egnet til å gi en urettmessig fordel:

  • Å handle i strid med gjeldende regler for den spesifikke eksamen
  • Å bruke eller ha ulovlige hjelpemidler tilgjengelig under eksamen
  • Å presentere andres arbeid som sitt eget uten tilstrekkelig kildehenvisning eller markering av sitat
  • Å levere arbeid av praktisk eller kunstnerisk art som er laget av andre enn studenten(e) selv
  • Å levere besvarelse som er utarbeidet av andre enn studenten(e) selv
  • Ureglementert samarbeid mellom studenter eller grupper
  • Fabrikkering eller forfalskning av data
  • Urettmessig å ha skaffet seg adgang til eksamensoppgaven før eksamen starter
  • Gjenbruk av eget tidligere innlevert arbeid som har gitt uttelling, uten å ha opplyst om dette