Sykepleierne skal bli forskere – men lærer de å pleie pasienter?

Sykepleieutdanningen ved Høgskolen i Oslo og Akershus blir utsatt for hard kritikk fra studentene. På et fagseminar ved Høgskolen møtte ledelsen ved fakultetet og skolen studentene, og ordbruken fra noen av studentene var tøff: — Det må være flere enn meg som er opptatt av de praktiske ferdighetene man trenger som sykepleier. Planen her er mer forskning, men samme hva som står i planen må vi kunne behandle pasienter. Du virker helt uaffisert av debatten om sykepleieutdanningen og praktiske ferdigheter, sa andreårsstudent Cathrine Krøger til rektor Curt Rice.

Før Krøger tok ordet, hadde Rice forklart at ledelsen ved Høgskolen mener det er helt avgjørende å bedre omdømmet  og kvaliteten på sykepleier- og lærerutdanningene ved HiOA. — Med å bedre omdømmet, mener jeg at man gjør ting på en bedre måte, og så forteller om det. Her er det fremdeles en vei å gå, sa Rice. Han var opptatt av at sykepleierutdanningen må bli mer forskningsbasert: — Profesjonen er i stadig utvikling. Ny forskning og ny teknologi driver den framover, og dette krever kompetanse hos våre studenter som kun oppnås i en forskningsbasert utdanning, sa Rice.

Krøger skrev i juni 2016 et innlegg på Khrono som innleder slik:  "En kikk på førsteklassepensum for sykepleie gir et gløtt inn i en så jålete og kvasiakademisk fagdisiplin at forfatterne umulig kan skjønne hva de egentlig skriver."

Andreårsstudenten Cathrine Jensen utdypet sin misnøye overfor Khrono. — Jeg opplever at vi ikke blir tatt på alvor. Vi blir bedt om å komme hit for å gi innspill, men det er jo helt dødfødt å være her, sa hun. — Det viktige nå må være at vi som fotsoldater blir gode, ikke at vi får flere sykepleiere med master.

Fagseminaret var en del av en toårs prosess ved høgskolen for å utvikle en ny programplan for sykepleierstudiet, der både studenter, ansatte og ledelse skal ta del.

Les mer på Khrono