Lærerne drukner i rapporteringsplikter

Rektor Bjørn Lyngedal ved Amalie Skram videregående skole i Bergen peker i Bergens Tidende på lærernes fremste tidstyver: de store dokumentasjons- og rapporteringskravene. – Dagen blir ofte bundet opp til så mange oppgaver som ikke er knyttet til undervisning at lærere blir stresset og får dårlig samvittighet for alt de ikke rekker over, sier Lyngedal til Bergens Tidende.

I tillegg kommer ansvaret for å lage års-, halvårs, måneds- og ukeplaner, og planer for elevsamtaler. Alle epost-korrespondanse med foreldre må også loggføres, og oppfølgingsplaner må lages. Det blir for mye rapportering, mener Lyngedal.

I går overrakte Ideas2evidence en rapport om tidstyver i skolen til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og leder i Kommunenes Sentralforbund Gunn Marit Helgesen. Konklusjonen i rapporten støtter Bergens-lærerens erfaring, at det er for mye rapportering og dokumentasjon. Rapporten inneholder konkrete anbefaleringer til hvilke rapporteringsplikter som kan fjernes.

Les mer i Bergens Tidende