En litteraturstudie publisert i Journal of Business Ethics har undersøkt undervisningslitteraturen om forretningsetikk som har vært publisert mellom 1982 og 2021.
Sammendraget i artikkelen summerer opp at forskernes systematiske litteraturgjennomgang og bibliometrisk analyse av 862 vitenskapelige artikler som spenner over 40 års forskning på utdanning i forretningsetikk avslørte et tematisk skifte i litteraturen.
Mens eldre artikler hovedsakelig var opptatt av etikk, fokuserer relativt nyere artikler hovedsakelig på det bredere konseptet bærekraft. En innholdsanalyse av de 25 mest lokalt siterte artiklene mellom 1987 og 2012 identifiserte to hovedforskningsstrømmer: (a) integrering av forretningsetikk i læreplaner for handelshøyskoler og (b) de pedagogiske tilnærmingene og verktøyene som ble brukt til å undervise i forretningsetikk.
Med utgangspunkt i funnene og eksisterende litteratur utvikler artikkelen et rammeverk som vi refererer til som Transforming Ethics Education in Business Schools (TEEBS). Forfatterne mener rammeverket kan hjelpe handelshøyskoler å gjenvinne “etikken” i forretningsetikkundervisningen.