Facebook- og Google-effektene på studentene kan gi negative resultater av digital undervisning

Stjeler Facebook studentenes oppmerksomhet, mens muligheten for kjappe svar fra Google reduserer evnen til å memorere? Forskjellige studier tyder på dette. Abbas Strømmen-Bakhtiar stiller på Khrono spørsmål ved effekten digitalisering av samfunnet har for elever og studenter. En undersøkelse viser at studenter som hadde smarte enheter tilgjengelig mens undervisningen foregikk, fikk en halv bokstavkarakter dårligere resultat enn de ’analoge’ studentene. En rekke teknologier tilbyr underviseren verktøy for å holde på oppmersomheten til studentene. Strømmen-Bahktiar kommenterer:

– Instruktøren kan bruke all teknologien han/hun vil, men uten å fjerne eller forby alle andre forstyrrende enheter, slik som mobiltelefoner og nettbrett, vil det være en kamp i motbakke om studentenes oppmerksomhet."

Strømmen-Bakhtiar advarer om at årsakene til problemene som digitaliseringen forårsaker, er mange, og befinner seg andre steder enn der symptomene viser seg: – Hvis vi ignorerer effekten av digitalisering i samfunnet vårt, kan det være at vi ikke får de positive resultatene av digital transformasjon som forkjemperne snakker så varmt om.

Les mer på Khrono