Tom Are Trippestad, Tobias Werler, Anja Swennen: The Struggle for Teacher Education

Publisert 2017

I store deler av verden blir lærerutdanningen nå sett på som nøkkelen til å løse mange forskjellige samfunnsproblemer. Ifølge Tom Are Trippestad, hovedredaktør for boka "The Struggle for Teacher Education", foregår det en prosess der en rekke eksterne aktører forsøker å få innflytelse på styring og reformer av lærerutdanningen. – I dette politiske klimaet har lærerutdanningene selv mistet problem- og definisjonsmakt, sier Trippestad til hib.no. Den nye boka om lærerutdanningene lar lærerutdannernes stemmer slippe til.

Det "lånes" politikk fra andre land, uten at det læres av erfaringer. – I boken beskriver vi noe vi kaller «politikk-primatet». Politikken konstruerer kriser som den så adresserer. Slik har politikk fått mer makt over lærerutdanning, sier Trippestad. Norge er kanskje det landet i verden som har satset hardest på at akademiske mekanismer skal forbedre lærerutdanningen.

I en av artiklene i boka argumenteres det derimot for at det bør etableres et "praksis-primat" – altså å la oppgaven med å være lærer styre lærerutdanningen, heller enn politiske visjoner.

Boken presenteres i regi av forskergruppen PETER (Political Economy of Teacher Education Research) 23. mai kl 12.15 i eget seminar på auditorium 3 (C121) Kronstad.

The Struggle for Teacher Education er utgitt på Bloomsbury Academic.

Les omtale av boka på Høgskolen på Vestlandet